De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft een forse wijziging gepubliceerd van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit. Het doel van deze regeling is het stimuleren van investeringen in laad- en tankinfrastructuur en emissievrije voertuigen, om zo de uitstoot van CO₂ en luchtverontreinigende stoffen terug te dringen.
De regeling bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder de regelingen voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa), private laadinfrastructuur elektrische voertuigen (SPriLa) en emissieloze touringcars (STour). Voor de regelingen zijn de aanvraagperioden en de budgetten vastgesteld. Daarnaast zijn enkele eisen aangepast. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Aan de SPuLa wordt een nieuwe vermogenscategorie toegevoegd voor laadstations vanaf 550 kW en meer. De subsidie voor deze categorie is maximaal € 80.000 per laadstation. Daarnaast zijn de aanvraagvereisten aangepast, waarbij onder andere de eisen ten aanzien van de netaansluiting waarover de aanvrager dient te beschikken zijn verlaagd van een 600 kVA naar een 100 kVA aansluiting. Binnen 2 jaar nadat de subsidie is verleend, moet op de laadlocatie een netaansluiting beschikbaar zijn van minimaal 100 kVa. De netbeheerder moet schriftelijk bevestigen dat binnen 2 jaar die netaansluiting gelegd is. Deze bevestiging moet worden meegestuurd met uw de aanvraag en mag maximaal 3 maanden oud zijn. Aanvragen kunnen worden ingediend in de periode vanaf van dinsdag 3 februari 2026 9:00 uur tot en met vrijdag 18 december 2026 12:00 uur. Het budget voor dit onderdeel bedraagt € 14,5 miljoen.
Voor de SPriLa vervalt de mogelijkheid voor subsidie voor advies omdat dit advies in de praktijk, door de toegenomen capaciteit, veelal gratis wordt verstrekt. De regeling is zo opgesteld dat de subsidiehoogte bij AC-laadstations is gebaseerd op het vermogen aan het laadpunt, en bij DC-laadstations op het totale vermogen van het laadstation. Bij de realisatie van AC-laadstations wordt de aanvrager hierdoor gestimuleerd de meest efficiënte oplossing (in termen van aantallen laadpunten) te zoeken. Bij DC-laadstations was het beeld dat het totaal beschikbare vermogen werd verdeeld als er meerdere voertuigen tegelijk laden, en volledig beschikbaar was wanneer er één voertuig laadt. In de praktijk is dit niet altijd zo en daarom is indeling herzien om tegemoet te komen aan de ervaringen uit de praktijk en is de subsidiehoogte nu gebaseerd op het totale vermogen van het laadstation.
De subsidiebedragen voor stationaire batterijen worden verlaagd door de dalende prijzen voor energieopslag tot maximaal € 60/kWh voor grote ondernemingen en € 85/kWh voor het MKB. Aanvragen voor de SPriLa kunnen worden ingediend in de periode van 20 januari 2026 9:00 uur tot 18 december 2026 12:00 uur voor zolang er budget beschikbaar is. Het totale budget voor alle onderdelen van de SPriLa gezamenlijk bedraagt € 87,5 miljoen.
Voor de STour is de aanvraagperiode vastgesteld op 10 februari 2026 9:00 uur tot 30 november 2026 17:00 uur. In 2026 is er in totaal € 10 miljoen subsidie beschikbaar voor touringcarbedrijven en € 2,29 miljoen voor concessiehouders.
Met deze wijzigingen en openstellingen biedt de overheid ondernemers en vervoerders opnieuw de kans om te investeren in duurzame mobiliteit. De aanpassingen zijn gebaseerd op praktijkervaringen en marktontwikkelingen, en moeten bijdragen aan een snellere transitie naar emissievrij vervoer.
Interesse gekregen na het lezen van deze update? Of wil je weten wat wij voor u kunnen betekenen?
Interesse gekregen na het lezen van deze update? Of wil je weten wat wij voor u kunnen betekenen?