SPULA 2025

Ongeldig of geen teamlid geselecteerd.

SPULA-subsidie voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer: dit verandert er in 2025

Den Haag – De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA) is in 2025 opnieuw opengesteld, met een aantal belangrijke wijzigingen in de voorwaarden. De regeling ondersteunt bedrijven die investeren in publieke laadlocaties voor elektrisch zwaar vervoer, zoals vrachtwagens en bussen. De openstelling loopt dit jaar van 13 mei tot en met 19 december 2025, met een subsidieplafond van €15 miljoen.

Wat is er anders in 2025?

De voorwaarden zijn aangescherpt om ervoor te zorgen dat de gesubsidieerde laadlocaties goed bereikbaar, openbaar toegankelijk en effectief inzetbaar zijn. Hieronder de belangrijkste wijzigingen:

  • Zware netaansluiting vereist
    Aanvragen kunnen alleen worden ingediend voor locaties met een netaansluiting van minimaal 600 kVA.

  • Beperking per regio
    Per tweecijferig postcodegebied kan maximaal vijf keer subsidie worden verstrekt, zolang de regeling loopt. Dit moet zorgen voor een evenwichtige spreiding van laadplekken in Nederland.

  • Locatie-eisen
    De laadlocatie moet:

    • Gelegen zijn op een bedrijventerrein, óf

    • Binnen 1 kilometer rijafstand van een A- of N-weg liggen.

    • Bereikbaar zijn via een verharde weg van minimaal 6 meter breed (exclusief berm).

  • Openstelling en toegankelijkheid
    De laadlocatie moet minimaal 40 uur per week open zijn, tussen 09:00 en 21:00 uur, om daadwerkelijk bij te dragen aan de publieke laadzekerheid.

  • Subsidiepercentage
    De maximale subsidie blijft 20% van de subsidiabele kosten, wat aansluit bij de toegestane steun voor grote ondernemingen volgens EU-regels. Er geldt geen apart percentage voor het mkb.

  • Stationaire batterij: eigendom en gebruik
    Als er een stationaire batterij wordt meegenomen in de aanvraag, dan moet:

    • De batterij minstens 70% ten dienste staan van de laadstations.

    • De batterij minimaal 3 jaar eigendom blijven na subsidievaststelling.

  • Publieke registratie verplicht
    Na vaststelling van de subsidie moet de laadinfrastructuur als openbaar laadstation worden opgenomen in het openbare register, zodat andere weggebruikers deze eenvoudig kunnen vinden.

Interesse?

Interesse gekregen na het lezen van deze update? Of wil je weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Inhoud

Interesse?

Interesse gekregen na het lezen van deze update? Of wil je weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Interesse?

100+ Toonaangevende klanten