De SRVB is een subsidieregeling van de Nederlandse overheid die binnenvaartondernemers ondersteunt bij het verduurzamen van hun schepen. Door investeringen in schonere technologieën, zoals stage-V motoren, SCR-katalysatoren of elektrische aandrijflijnen, kunnen binnenvaartschepen hun uitstoot verminderen en bijdragen aan een schoner milieu.
De regeling is bedoeld voor eigenaren van binnenvaartschepen die:
Per kalenderjaar kunnen maximaal drie aanvragen worden ingediend per groep verbonden ondernemingen.
Om in aanmerking te komen voor de SRVB, moet je project voldoen aan de volgende voorwaarden:
Let op: Het budget is overtekend. Dat wil zeggen dat er meer aanvragen zijn dan dat er geld beschikbaar is. Op de eerste dag kwamen 146 aanvragen binnen. U kunt nog een aanvraag doen. Houd er wel rekening mee dat de kans klein is dat u nog in aanmerking komt.
Interesse in een van de subsidies of heeft u een vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier, telefoon of e-mail.
We zorgen er samen voor dat wordt voldaan aan alle voorwaarden, zoals het bezit van een geldig binnenschipcertificaat en de vereiste bedrijfsactiviteiten op het Nederlandse vaarwegennet.
We bepalen gezamenlijk welke verduurzamingsmaatregel het meest geschikt is voor het schip: motorvervanging, installatie van een SCR-katalysator of overstap naar elektrische aandrijving.
We stellen de vereiste documenten samen en verzamelen de benodigde informatie, zoals het binnenschipcertificaat, bewijs van bedrijfsactiviteiten en – indien van toepassing – de certificering van de nieuwe motor.
We dienen de subsidieaanvraag in via het digitale loket van RVO, met gebruik van eHerkenning niveau 2+.
Na indiening houden we de status van de aanvraag in de gaten. Binnen 13 weken volgt een reactie van RVO, met de mogelijkheid tot verlenging van de behandeltermijn indien nodig.
Ja, maar per kalenderjaar kunnen maximaal drie aanvragen worden ingediend per groep verbonden ondernemingen.
Ja, mits de elektrische aandrijflijn op de schroefas wordt geïnstalleerd en voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Nee, de SCR-katalysator wordt geïnstalleerd op de bestaande motor.
De CESNI-lijst bevat erkende bedrijven en goedgekeurde apparatuur en uitrustingen op het gebied van technische voorschriften voor binnenschepen.
Nee, het schip moet in het bezit zijn van een geldig binnenschipcertificaat uit de EU of Zwitserland.
Na goedkeuring van de aanvraag ontvang je een voorschot. Na oplevering van de aanpassing aan je vaartuig dien je binnen 13 weken een verzoek tot vaststelling in, inclusief een definitief overzicht van de kosten en het aangepaste binnenschipcertificaat.
Interesse in een van de subsidies of heeft u een vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier, telefoon of e-mail.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom subsidies via onze nieuwsbrief.
©2025 EIFFEL Subsidies - Alle rechten voorbehouden.